Spring naar inhoud

10 nieuwe mogelijkheden in Reporting

Ongeveer een jaar geleden introduceerden we Reporting 2: met vernieuwd design en nieuwe mogelijkheden. Inmiddels hebben we weer veel nieuwe functies aan Reporting toegevoegd. In deze blog laten we je nog 10 nieuwe features zien waarmee je online jaarverslag nog mooier en bovendien ook drempelvrij maakt.

1. Pagina’s lopen standaard door in de pdf

De pagina’s die in hetzelfde hoofdstuk staan, lopen nu in de pdf achter elkaar door. Heb je in het cms een pagina aangemaakt met daarin slechts een paar regels tekst? Voorheen had je dan in de pdf een pagina die voor de helft of meer leeg was. Met deze nieuwe feature is dat verleden tijd!

2. Meer opmaakmogelijkheden in de styling module

In de stylingmodule stel je de kleuren in die in het verslag worden gebruikt. De in te stellen opties zijn enorm uitgebreid. Naast de kleuren voor de koppen (h1 tot en met h6) en de tabelheaders, kun je nu ook de kleuren voor iconen, randen bij afbeeldingen en bullets instellen. Daarnaast vind je in deze module nu ook het tabblad ‘overig’, waar je diverse zaken kunt instellen, zoals het lettertype, eigenschappen van tabelranden of randen rond een afbeelding, de lettergrootte en uitlijning van de kop- of voettekst in de pdf en nog veel meer.

Een screenshot van de stylingmodule in het cms.

3. Themakleur per hoofdstuk instellen

Wil je een duidelijker onderscheid tussen de verschillende hoofdstukken in je verslag? Dan kun je met de optie ‘Themakleuren gebruiken’ per hoofdstuk een andere kleur instellen. Deze optie vind je in het cms onder ‘Instellingen’ > ‘Reporting’. Wanneer je deze optie aanvinkt, verschijnt er op elke hoofdstukpagina een veld met het titel ‘Themakleur’. Hier stel je de kleur in die je voor het betreffende hoofdstuk wilt gebruiken. Alle koppen/titels van de componenten op de onderliggende pagina worden in de gekozen themakleur getoond.

4. Citaten in ballon weergeven

Het component ‘Quote’ is uitgebreid met een extra lay-out optie. Je kunt er nu voor kiezen om een quote/citaat op de gebruikelijke manier te tonen (schuingedrukt, gecentreerd en in een andere tekstkleur) of in een tekstballon. Zo maak je de citaten nog opvallender. Deze nieuwe functie vind je bij de eigenschappen van dit component, onder het kopje ‘lay-out opties’.

5. Iconen bij alinea’s

Laat alinea’s extra opvallen door een icoon voor de alinea-titel te plaatsen. In het cms vind je een groot aantal iconen waar je uit kunt kiezen. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om de alinea een achtergrondkleur te geven en zijn er nog aanvullende functies, zoals een alinea uitklapbaar maken of de tekst in 2 kolommen plaatsen.

Iconen voor de alinea titels

6. Afbeelding met markers verder uitgebreid

In onze vorige blog over Reporting 2 kwam dit component ook al even voorbij. Met dit component kun je een afbeelding toevoegen waarin je markers plaatst. Door op een marker te klikken, krijg je meer informatie over een specifiek punt te zien. Je kon een marker al laten openen in een pop-up of laten verwijzen naar een andere pagina binnen of buiten je website. Het is nu ook mogelijk om de marker te verwijzen naar een item in de legenda. De markers worden automatisch genummerd en op basis van de markers wordt een legenda samengesteld onder de afbeelding.

7. Koppen instellen

Voor gebruikers die voorleessoftware gebruiken is het belangrijk dat de tekst duidelijk is gestructureerd en voorzien is van de juiste koppen. Daarom kun je nu bij elk component zelf instellen welke kop de titel van het component moet hebben. Standaard heeft een component een H3 kop. Bij de eigenschappen van het component kun je de kop veranderen in H4, H5 of H6. 

8. Tabel bij grafiek tonen

Een grafiek of diagram wordt in het verslag als een afbeelding getoond en dat betekent dat gebruikers die voorleessoftware gebruiken bij hun bezoek aan de website, de cijfers in deze afbeelding niet kunnen lezen. Om ervoor te zorgen dat deze informatie toch toegankelijk wordt gemaakt voor deze gebruikers, kun je met 1 klik een tabel toevoegen aan het diagram component. De tabel kun je activeren via de optie ‘eigenschappen’ in het diagramcomponent.

Onder de eigenschappen van een diagram vind je de opties om een tabel toe te voegen en het kop-type te wijzigen.

9. Nieuw component: Voetnoot

Op verzoek van een aantal gebruikers hebben we het component ‘Voetnoot’ toegevoegd aan Reporting. Met dit component kun je op elke gewenste plek op een contentpagina een voetnoot plaatsen. 

10. Nieuw: Flex grid

Een ander nieuw component dat we hebben toegevoegd is het component ‘Flex grid’. Dit component vervangt de functionaliteit van de flexpagina, die je misschien nog kent van de oudere versie van Reporting. Met dit component kun je 2 of 3 componenten naast elkaar op een pagina zetten. 

Aan de slag met deze nieuwe mogelijkheden?

Reporting wordt voor de meeste gebruikers gefaseerd bijgewerkt naar de laatste versie. In de meeste gevallen binnen enkelen dagen. In sommige situaties is een handmatige actie vereist om te kunnen updaten, in dat geval nemen onze specialisten contact op.

Benieuwd naar de volgende release?