De 12 belangrijkste features van Reporting 4
Reporting 4 is live! Dit voorjaar hebben we hard gewerkt aan nieuwe componenten, features waarmee je nog efficiënter kunt werken en nieuwe opmaakmogelijkheden. Welke nieuwe toepassingen kun jij goed gebruiken voor je volgende publicatie? De belangrijkste 12 op een rij.
Nieuwe componenten
1. Matrix tabel
Met het nieuwe component ‘Matrix tabel’, voeg je in je tabel gekleurde bolletjes toe. In het CMS geef je aan welke waarden in een tabel welke kleur moeten krijgen. Ook geef je aan wat de waarde betekent.
Voorbeeld: Waarde ‘0’ krijgt de kleur rood en betekent ‘doel niet gehaald’. Waarde ‘1’ krijgt de kleur groen en betekent ‘doel wel gehaald’.
2. Grafiek met lijn en grafiek met prognose
In de grafiekcomponent hebben we een nieuw type toegevoegd: Kolomgrafiek met lijn. Kies je voor dit type, dan wordt de laatste kolom in je tabel als lijn getoond in de grafiek. Handig als je bijvoorbeeld een ‘normlijn’ wilt tonen.
Daarnaast is er een optie ‘Aantal kolommen als voorspelling’ toegevoegd. De laatste kolommen in de tabel worden in je grafiek met een stippellijn weergegeven. Zo kun je de gerealiseerde cijfers en de prognose naast elkaar weergeven.
3. Sectie
Met de component 'Sectie' verdeel je de content in dit component over meerdere kolommen. Daarnaast kun je per sectie een achtergrondkleur en tekstkleur instellen. Zo kun je bepaalde teksten en afbeeldingen uitlichten en wordt de opmaak van je pagina’s dynamischer.
Excel koppeling
4. Named Ranges
Vanaf nu is het mogelijk om bij het maken van een tabel een 'named range' te selecteren in plaats van het bereik in het gekozen tabblad. Door named ranges te gebruiken hoef je je geen zorgen meer te maken over het gekozen bereik wanneer je een tabel in je Excel-bestand uitbreidt of er rijen of kolommen uithaalt. Door het gebruik van named ranges wordt de tabel altijd volledig getoond.
5. Notities in Excel kunnen worden uitgelezen
Reporting kan nu ook notities in een cel uitlezen. Wil je dat opmerkingen in het Excel-bestand weergegeven worden in je rapport, dan stel je bij de eigenschappen van de tabel de optie 'Toon notities uit Excel-bestand' in. Deze vind je in het vernieuwde tabblad ‘Opmaak’ (zie ook nr 11 in dit artikel).
PDF optimalisaties
6. Meer instelmogelijkheden voor kop- en voetteksten
Voor de PDF-versie van je verslag kon je al kop- en voetteksten toevoegen. Nu is het ook mogelijk om de tekst over meerdere regels te zetten. Handig wanneer je een adres wilt toevoegen. Daarnaast kun je de kop- en voetteksten wat meer opmaak meegeven. Zo kun je teksten vet- of schuingedrukt weergeven en kun je linkjes toevoegen.
7. Losse PDF-documenten toevoegen
Het is gemakkelijker geworden om een losse PDF toe te voegen aan je verslag. Hiervoor gebruik je het nieuwe paginatype ‘PDF pagina'. Hiermee voeg je een PDF-document toe op elke gewenste plek in je rapport.
8. Nieuw component: Handtekening
Voor verslagen die ondertekend moeten worden, zoals jaarverslagen, is er de component ‘handtekening’. Hiermee zorg je ervoor dat de handtekeningen netjes ten op zichte van elkaar kunnen worden gezet. In het component kies je zelf welke velden je wilt tonen (naam, functie, datum of plaats) en of je deze vooraf al wilt invullen.
9. Afgeschermde publicaties beschikbaar maken voor een selecte groep gebruikers
In het CMS kun je nu aangeven welke publicaties toegankelijk zijn voor welke groep gebruikers. Hiermee geef je een deel van je ingelogde gebruikers bijvoorbeeld de tag ‘medewerker’. Deze tag ken je vervolgens ook toe aan de rapporten die door de medewerkers bekeken mogen worden. Zo heb je meer controle over wie welke rapporten kan bekijken.
10. Pop-up met informatie over de publicatie
Voor elk rapport dat je maakt kun je een pop-up instellen. Hierin geef je kort aan waar het betreffende rapport over gaat. Bezoekers kunnen zo sneller bepalen of dit het rapport is dat ze willen lezen. Willen ze dat niet, dan klikken ze vanuit de pop-up direct terug naar de overzichtspagina.
CMS
11. Nieuw tabblad bij componenten: Opmaak
Een aantal componenten heeft er een nieuw tabblad bij gekregen, namelijk: opmaak. In dit tabblad vind je alle opmaakopties die bij het component horen. Denk aan achtergrondkleuren bij teksten of tabelcellen, uitlijning van afbeeldingen en de lettergrootte.
12. Publicaties eigen naam en map geven in CMS
Maak je veel rapporten, dan is het belangrijk dat je deze eenvoudig kunt beheren in het CMS. Het is nu mogelijk om meerdere mappen te maken waarin je publicaties zet. Zo kun je bijvoorbeeld per jaartal een map maken, per type rapport of je maakt een map waarin je de gearchiveerde rapporten zet.
Ook is het mogelijk om een afwijkende titel toe te voegen die alleen in het CMS te zien is. Wil je meerdere publicaties met dezelfde titel tonen, dan kun je in het veld ‘Titel in CMS’ een andere titel opgeven. Zo kun je in het CMS snel het rapport terugvinden dat je nodig hebt. Je vindt deze optie bij de eigenschappen van de startpagina van je rapport.
Naast deze nieuwe features zijn er nog een aantal kleinere optimalisaties doorgevoerd. In het dashboard van het CMS vind je de meest recente updates onder het kopje ‘Reporting updates’.
Aan de slag met deze nieuwe mogelijkheden?
Reporting wordt voor de meeste gebruikers gefaseerd bijgewerkt naar de laatste versie. In de meeste gevallen binnen enkelen dagen. In sommige situaties is een handmatige actie vereist om te kunnen updaten, in dat geval nemen onze specialisten contact op.