Spring naar inhoud

Reporting 3 is live! Dit zijn de nieuwe features

Reporting wordt veel gebruikt voor jaarverslagen, maar ook steeds meer voor andere publicaties zoals brochures, kwartaalrapportages en onderzoeksrapporten. De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan een nieuwe versie van Reporting, die nog beter aansluit bij deze verschillende toepassingen. We laten je in dit artikel 10 nieuwe features zien van Reporting 3.

Alle publicaties op één plek

1. Zelf nieuwe rapporten aanmaken in één installatie

We beginnen met de grootste verandering: in Reporting 3 maak je nu zélf nieuwe rapporten aan. Voor een nieuw rapport of jaarverslag hoef je dus geen contact met ons op te nemen. Je kunt zelf een nieuwe rapportage klaarzetten.  Elk rapport krijgt dezelfde huisstijl, maar per rapport is het mogelijk om een eigen/ander logo toe te voegen. Verder kun je elk rapport voorzien van een eigen domeinnaam. En uiteraard kun je via het CMS elk rapport voorzien van eigen content. 

2. Rapporten kopiëren

Net zo gemakkelijk als het aanmaken van een nieuw rapport, is het kopiëren van een rapport. Wil je een nieuw rapport maken waarvan de content of de hoofdstukindeling gelijk is aan een bestaande rapportage, dan maak je eenvoudig een kopie waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

3. Bibliotheek voor gedeelde content

Heb je meerdere rapporten waarbij een deel van de informatie voor elk rapport hetzelfde is, zoals bijvoorbeeld algemene informatie over je organisatie voor verschillende brochures? Dan kun je deze content aanmaken in de bibliotheek. Je kunt hier hele pagina's aanmaken of losse alinea's. In het rapport maak je vervolgens een verwijzing naar een pagina of alinea in de bibliotheek. Op deze manier hoef je niet dezelfde informatie meerdere keren te plaatsen. En eventuele wijzigingen in deze content hoef je maar één keer door te voeren.

4. Overzichtspagina met rapporten

Op de startpagina verzamel je alle rapporten die in Reporting zijn aangemaakt. Per rapport kun je instellen of het rapport afgeschermd of publiek beschikbaar is. Dat is handig voor een audit van een rapportage of voor rapportages die niet voor iedereen inzichtelijk mogen zijn.

Overzichtspagina Publicaties Cosis

5. Tekstverwijzingen in de tekst

Maak gebruik van tekstverwijzingen, zodat je teksten die veel voorkomen in een verslag in één keer kunt veranderen. Bijvoorbeeld: Voor u ligt het rapport van [[entiteit]] over het verslagjaar [[verslagjaar]]. De woorden die op de plaats van de tekstverwijzing moeten komen, zet je in de tekstverwijzing-module.

6. Statische rapporten toevoegen

Naast de rapporten die je in het CMS kunt aanmaken, is er nu ook de mogelijkheid om statische rapporten toe te voegen. Dit zijn losse documenten zoals een PDF die dan direct gedownload kunnen worden vanaf de homepage.

Meer verbeteringen

​7. Inhoudsopgave heeft nu een eigen pagina in het CMS

De inhoudsopgave heeft een eigen pagina gekregen in het CMS. Voorheen werd de inhoudsopgave automatisch gegenereerd in het pdf-bestand. Nu voeg je de pagina 'Inhoudsopgave' zelf toe in het rapport. Hierdoor kun je zelf de plek bepalen waar de inhoudsopgave moet komen te staan en bepaal je zelf wat de titel wordt.

Paginaboom in Reporting: je bepaalt zelf waar je de pagina 'inhoudsopgave' plaatst.

8. Diagram (meter) component heeft een nieuwe lay-out in de PDF

Het component Diagram (meter) wordt nu beter weergegeven in de pdf. De tekst bij de diagram, die voorheen wat kleiner werd getoond, heeft nu dezelfde grootte als de rest van de tekst in de pdf, waardoor het hele component meer in lijn is met de huisstijl.

9. Meer opmaakmogelijkheden voor downloadpagina

De downloadpagina is uitgebreid met een aantal componenten waarmee je je pagina mooier kunt opmaken. Ook is er een downloadcomponent toegevoegd waarmee je extra pdf-documenten als download kunt toevoegen.

10. Duidelijkere indicatie voortgang PDF

Tijdens het maken van het jaarverslag, maak je ook diverse keren een PDF-document. We zijn doorlopend bezig om dit proces te versnellen, maar we kunnen er ook niet omheen dat het omzetten van alle content naar een PDF wat tijd nodig heeft. Bij het maken van de export wordt nu de status van de export getoond. Zo weet je sneller hoe ver de export is en hoe lang het duurt voordat deze klaar is.

Onder de voortgangsbalk wordt de voortgang van de export beschreven

Aan de slag met de nieuwe mogelijkheden?

Reporting wordt voor de meeste gebruikers gefaseerd bijgewerkt naar de laatste versie. In de meeste gevallen binnen enkelen dagen. In sommige situaties is een handmatige actie vereist om te kunnen updaten, in dat geval nemen onze specialisten contact op.

Benieuwd naar de volgende release?