Spring naar inhoud

5 tips voor een groter bereik van je jaarverslag

Yes, het verslag is af! En dan? De vraag die we van veel klanten krijgen na het publiceren is: hoe zorgen we ervoor dat het verslag ook gelezen wordt? Goeie vraag! Maar hij wordt wel op het verkeerde moment gesteld. Want, om ervoor te zorgen dat je jaarverslag de aandacht krijgt die het verdient, moet je bij het maken van het verslag dit doel al voor ogen hebben. In deze laatste blog van de serie 'Hoe maak je een jaarverslag' geven we je tips waarmee je het bereik van je jaarverslag vergroot.

Tip 1: Schrijf bewust voor je stakeholders

Behandel het jaarverslag net als alle andere communicatie uitingen. Daarbij denk je vooraf na over je doelgroepen en je boodschap. Voor het jaarverslag is dat net zo goed belangrijk. Je jaarverslag bestaat uit verschillende hoofdstukken die elk voor andere doelgroepen interessant zijn. Bepaal dus per hoofdstuk voor welke doelgroep/stakeholder(s) die specifieke content relevant is en pas de inhoud daarop aan.

Tip 2: Maak het interactief

Steeds meer jaarverslagen worden digitaal gepubliceerd (bijvoorbeeld met Reporting). En dat geeft je de mogelijkheid om extra elementen toe te voegen aan je jaarverslag. Denk aan een video, een interactieve infographic of een afbeeldingvergelijker. Maak gebruik van deze elementen om het jaarverslag interactiever te maken en dus aantrekkelijker om te lezen. Maar vergeet ook de gewone afbeeldingen niet. Goede foto’s zijn nog steeds een belangrijke aanvulling op je teksten en maken het verslag leesbaarder.

Tip 3: Vertel de verhalen achter de cijfers

Mensen houden van verhalen. Daarom is storytelling in marketing ook zo populair. En voor je jaarverslag geldt dat natuurlijk ook. Dus, vertel het verhaal achter de cijfers. Bijvoorbeeld door middel van een interview of video. Of maak een verhaal in de vorm van een tijdlijn.

Tip 4: Zet ambassadeurs in

Het vorige punt ging over verhalen. Idee: laat je stakeholders deze verhalen vertellen. Je medewerkers, cliënten, huurders, klanten, verzin het maar. Als zij in het jaarverslag staan met een mooi verhaal, gaan ze dit verhaal, en dus je verslag, ook online delen met hun familie en vrienden. Zo creëer je ambassadeurs voor je jaarverslag.

Gasunie plaatst in haar jaarverslagen diverse interviews met medewerkers (klik op de afbeelding om naar dit interview te gaan)

Tip 5: Maak content voor social media op basis van je jaarverslag

Elk verhaal of interactief element in je jaarverslag leent zich voor een social media post met een link naar je jaarverslag. Denk bijvoorbeeld aan een tijdlijn, een infographic, of, daar is hij weer, een interview. Houd bij het maken van je jaarverslag dus alvast rekening met de kans om hier een social media post van te maken. 

Hoeveel mensen lezen het jaarverslag nou eigenlijk?

Voor een PDF- en printversie is het natuurlijk lastig om te zien hoeveel mensen het jaarverslag lezen, maar bij een online jaarverslag houd je eenvoudig de statistieken bij. Gebruik Piwik, Google Analytics of een soortgelijk programma om de bezoekersstatistieken te meten. Op basis van die statistieken zie je wat goed werkt en wat je volgend jaar kunt verbeteren. Meet ook waar je bezoekers vandaan komen. Door UTM-codes toe te voegen aan de links die je op verschillende plekken deelt, zie je precies via welk kanaal en welke post je bezoekers binnenkomen.